خانه / یادداشت روز / یادداشت «نوروز فقط نوروز نیست» از «پویان فرمانبر»

یادداشت «نوروز فقط نوروز نیست» از «پویان فرمانبر»

نوروز امسال آغشته به مرگ و خون است. آغشته به تردیدی که نمی‌داند برای چه باید هنوز بأیستد، هنوز بجنگد!
نوروز امسال تنهاست و ما که طبق معمول فقط دل خوش می‌کنیم، دل خشک کرده‌ایم به بودن و ساده‌لوحانه تنهاتر از همیشه منتظریم که فردا بیاید و دست‌مان را بگیرد و بگوید دیدی آمدم!؟
من مرددم! و شک دارم به فردا؛ به بودنی که دنیای گند و گه رسانه آن را سست و خمیر کرده، آدمی در ذهن خویش بی پناه و بی خانمان شده است.
اما مگر تاکنون جز این بوده؟
مگر ما که با کلمه تعریف می‌شویم و در شعر پر از آینه‌ایم، پیش‌پیش اینها را نمی‌دانستیم؟
ما، این مالیخولیاهای همه دوران، مگر همیشه عادت به قاه‌قاه‌های غمگنانه و حقیقت‌آفرینی‌های دردناک نداشته‌ایم؟ پس چرا ناله؟ چرا افسوس؟
حقیقت، به‌خاطرآوردنی‌‌ست. باید شاعرانه به‌خاطر آورد که فردا چه‌قدر بد بود! چه‌قدر سیاه! اگر خود را مجهز به این شهود نکنیم و ندانیم امروز و دیروز و فردا شوخی تلخی‌ست که زمان با ما می‌کند، هرگز به حکمت شادان نیچه نخواهیم رسید! هرگز نمی‌توانیم راه دوساد را ادامه دهیم و با شمس آن هم از نوع تبریزی‌ش یکی شویم و حلاج را خوب درک کنیم! اگر اینها را درک نکرده باشیم، پس نوروز را هم نفهمیده‌ایم!
نفهمیده‌ایم که نوروز فقط اسم خوشگل نیست و اگر نتوانیم با گذشته یعنی با آینده یعنی با امروز گفت‌و‌گو کنیم، هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند و روز از نو روزی از نو! و چه از نویی!
به همین خاطر است که از قدیم نوروز را جشن بازگشت مردگان می‌دانستند و با آن‌ها به گفت‌و‌گو می‌نشستند و از گذشته درس می‌گرفتند، درس‌هایی برای عدم تکرار اشتباه و فردایی بهتر که از مرگ ضعیف‌تر نباشد.
آب‌های روان و درختان سبز و نسیمی بهاری که پیش از آنکه نوید سال نو را بدهند، نشان دهنده‌ی بازگشت روان مردگان‌ بودند.
احیای مردگان در خود به مثابه استعاره‌ای از ادامه دادن! و درس گرفتن! و به بازی گرفتن مرگ!
حالا که مردگان این سال عاشق‌ترین زندگان بودند و اکنون به سفره هفت سین درون‌مان دعوت‌ند، سال ‌کم‌اشتباهی را برای‌ هم‌وطنانم آرزومندم! سالی برای ایران!
زنده‌باد نوروز!

درباره‌ی تیم تحریریه آنتی‌مانتال

تیم تحریریه آنتی‌مانتال بر آن است تا با تولید محتوای ادبی و انتشار آثار همسو با غنای علمی، هرچند اندک در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه سهیم باشد. امیدواریم که در این مسیر با نظرات و انتقادات خود ما را همیاری‌ کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *