خانه / داستان / چهارمین گاهنامه‌ی ادبی آنتی‌مانتال ویژه‌ی ادبیات و اسطوره

چهارمین گاهنامه‌ی ادبی آنتی‌مانتال ویژه‌ی ادبیات و اسطوره

نخستین گاز ما به سیب سرآغاز پرسش‌هایی شد که هبوط‌مان را به دنبال داشت، به ادبیات گره خورد، با تخیل درآمیخت و برای کشف و دانستن چیستی خود، اسطوره‌ها را پدید آورد.
داستان‌هایی به ظاهر حقیقی که خدایان را می‌آفرید، از هوشمندی و تدبیرشان به وجد می‌آمد. به مخلوقاتش قدرتی می‌داد ماورائی تا برای رنج‌های بشریش مرهم و کارگشا باشد و طوری به باور تخیل خود می‌نشست که انسان قربانی می‌کرد تا خدا و خدایان بر او ببخشایند هرچیزی را که خواستارش بود.
اسطوره، داستانی مقدس بود، تاریخی حقیقی که هموراره در ارتباط با واقعیت‌ها شکل می‌گرفت. علت و معلول‌هایی که پرسش‌های آغازین را طرح می‌کرد و سپس برای پاسخ خویش، می‌آفرید و جهان را بر شاخ گاو می‌لرزاند.
برای یافت حقیقت در تخیل غرق می‌شد و از پس آن، واقعیت را پدید می‌آورد و با فلسفه و تفکر درهم می‌آمیخت و حقیقتی می‌ساخت که در قلمرو فکر و ذهن و زبان انسان رسوخ کند و حیاتی تازه بیابد.
و چه کسی می‌تواند بگوید که ما جز تخیل نیستیم؟
اسطوره، روایتگر ظاهری حوادث تاریخی بود اما در این بین صحتِ تاریخی‌شان اهمیتی نداشت، چون مفهوم نهفته در شرح داستان (story) برای مُعتقدان آن مسئله‌ای بود که زندگی خویش را براساس آن می‌ساختند. مفاهیمی چون دیدگاه‌ آدمی نسبت به خویش، جهان و یا آفریدگار. اسطوره واکنشی بود برخواسته از ناتوانی انسان در مقابله با درماندگی‌ و ضعف‌هایش، از عجز در برآوردن آرزوها و حتی ترسش از حوادث غیرمترقبه. این امر نهایتاً خدایانی ساخت که بعدها به منجیان، شهریاران و پهلوانان بدل شدند و گاهی هم به عکس، از قهرمانی عادی و عامی، موجودی اسطوره‌ای می‌ساخت و بالا می‌برد و او را به ویژگی خدایان می‌آراست، تا جایی که دیگر بشر نبود و بدل می‌شد به موجودی خارق‌العاده و بتی برای نجات و عبادت. 

ساحل نوری

«من همواره اساطیر را بر تاریخ ترجیح داده‌ام!
زیرا تاریخ مُرکب از حقایقی است که در نهایت دروغ از آب در می‌آید
و اساطیر دروغ‌هایی ساخته و پرداخته شده‌اند که به مرور به حقیقت تبدیل می‌شوند».

ژان کوکتو

لینک دانلود چهارمین گاهنامه‌ی آنتی‌مانتال ویژه‌ی ادبیات و اسطوره ((برای دانلود روی نوشته‌ی زیر کلیک کنید)) 👇👇👇

https://antimantal.com/wp-content/uploads/2021/11/antimantal_-4.pdf

شما می‌توانید این گاهنامه را به صورت آنلاین در سایت بخوانید.
👇👇👇

گاهنامه‌ی چهارم ویژه‌ی ادبیات و اسطوره

برای خواندن سومین گاهنامه‌ی آنتی‌مانتال به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇👇

سومین گاهنامه ادبی آنتی‌مانتال ویژه‌ی ادبیات و روانکاوی

درباره‌ی تیم تحریریه آنتی‌مانتال

تیم تحریریه آنتی‌مانتال بر آن است تا با تولید محتوای ادبی و انتشار آثار همسو با غنای علمی، هرچند اندک در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه سهیم باشد. امیدواریم که در این مسیر با نظرات و انتقادات خود ما را همیاری‌ کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *